BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

July 1, 2010

hidup persis rama-rama


salam...
kita seringkali lupa...
apa yang kita telah ada dan pernah ada...
kita seringkali lupa apa yang membezakan kita dengan seseorang itu...
sesetengah dari kita fikir...
"orang itu lebih baik dua kali ganda dari saya"
namun ada yang fikir..
orang itu hanya lebih baik dua kali ganda dari saya"
apa yang membezakan dua frasa di atas...?

persepsi diri kita terhadap dunia sekeliling kita...
kita terfikir orang itu lebih baik dua kali ganda dari kita...
tapi pernahkah kita fikir kita mungkin lebih bernasib baik dua kali ganda dari orang itu...
kita sentiasa melihat seseorang dari 2 sudut pandang...
jika kita memandang tinggi diri kita...
diri akan merasakan orang lain itu rendah...
sebagai contoh...
"Atuk merasakan dirinya sangat berbakat dalam menyanyi, maka dia akan memandang rendah orang yang tidak tahu menyanyi"
pada masa yang sama, dia tidak terfikir bahawa orang yang tidak tahu menyanyi itu lebih baik dalam hal lain berbanding dirinya...
dari sudut pandang yang kedua...
kita memandang tinggi terhadap seseorang itu...
tapi adakah kita terfikir bahawa kita juga berupaya mengatasi nya...
itu bergantung kepada tuan punya badan lah....
kita ambil contoh rama-rama...
kita kagum dengan rama-rama...
kerana rama-rama memiliki sayap yang cantik dan rama-rama bebas terbang sesuka hati...
kita asyik melihat rama-rama...
tapi pernahkah kita bayangkan kita berada di tempat rama-rama itu...?
lahir sebagai beluncas...
kalau bernasib baik tidak dipijak orang yang lalu lalang...
beluncas itu mungkin mampu hidup..
jika tidak dijadikan permainan oleh kanak-kanak, mungkin beluncas dapat jadi kepompong...
senangkah nak jadi kepompong?
haha~
"saya bukan beluncas, saya manusia. maaf, saya x tahu...."
tapi proses itu bukan sekejap..
untuk beluncas mengalami transformasi...
ia mengambil masa yang berbeza-beza bergantung kepada spesis rama-rama itu..
berada dalam kepompong...
sempit, rimas, sesak nafas?
haha~ kita tak tahu kan?
apa perasaan kepompong itu...
kita belajar mengenai proses transformasi rama-rama...
tapi pernahkah kita bayang....
apa rama-rama itu fikir?
adakah kamu pernah dengar rama-rama mengeluh dalam kepompongnya sebab panas?
adakah kamu pernah dengar rama-rama menjerit kesempitan?
terus-terang saya katakan...
saya tak pernah...
anda, saya tak tahu lah...
kita sering merungut tentang masalah yang kita hadapi..
assignment, projek, homework dan banyak lagi..
tapi pernahkah kita fikir....
betapa bernasib baikkah kita dapat melakukan sesuatu seperti ini?
bersyukurlah wahai manusia...
Tuhan memberikan kamu tubuh yang cukup anggota...
tapi kamu mahukan muka yang hensem/lawa...
Tuhan berikan kamu peluang untuk belajar...
tapi kamu relaks dan bebas dari tekanan belajar....
pernahkah kamu fikir perasaan orang yang tidak cukup anggota?
pernahkah kamu fikir perasaan mereka yang terlantar di hospital atau di mana-mana pusat perubatan...
mereka tak dapat belajar...
saat ini, kamu boleh kata,
"alaa, bez la dorang boleh rilek jer dalam tu, xde assignment, xde homework"
tapi apa yang mereka fikir...
"Ya Allah, betapa seronoknya mereka dapat belajar bersama teman2 di pusat pengajian. apa yang aku buat? hanyalah terlantar begitu sahaja"
fikir2 kan lah manusia....
hidup ini bagaikan satu kumpulan badai yang melanda tepian pantai...
kita ibarat pasir di tepi pantai itu...
tatkala ombak atau badai datang...
pasir2 berganjak dari tempat mereka dek dahsyatnya ombak yang datang...
sesetengahnya terus hanyut dibalun ombak...
terus terusan dan akhirnya menghilang...
tapi ada yang kekal disitu...
masih mengukuhkan kedudukan biarpun badai makin kuat melanda....
siapa kita ketika ini?
pasir pantai yang hanyut setiap kali ombak datang?
atau pasir yang terus kekal ditempatnya biarpun badai bergelora?
sendiri punya badan, sendiri mahu pilih.....
sekian coretan dari bilik A219....
sekian, wassalam...

4 comments:

Hidayah هداية said...

i like ur post=D

miss_jijanornana said...

wow hebat bahasa. tabik bro. aku pnh jd beluncas. bes jgak.. ahahahhaahha (myb these are wat a beluncas feels.. in comfort and feeling secure 24/7 ..knowing that one day there'll be a change, major change in their lives without having them to work to it..

Afiq Khalid said...

but did they think about death??
i don't think so, cuz they've got short lifespan... even if they try to think about it, they will die before even learning how to say dead.

AtikAh said...

i like this one!
thanks~

Related Posts with Thumbnails